Stressi ja palautuminen

Miten sinä voit?

 

Stressaako? Onko sinulla vaikeuksia nukahtaa? Heräiletkö öisin? Oletko aamulla väsynyt? Ahdistaako? Tuntuvatko asiat välillä ärsyttäviltä ja merkityksettömiltä?

Tykyttääkö sydämestä, muljahteleeko? Onko sinulla rytmihäiriöitä? Huimaako? Tuntuuko, että asiat eivät ole hallinnassa?

 

Nämä ovat tyypillisiä pitkittyneen stressin eli ylikuormituksen merkkejä. Kuormitusta ja ylikuormitusta voi purkaa lisäämällä palautumista.

 

Miksi palautumistietoisuus on tärkeää?

 

Stressi on kuormitusta

Kuormitus on hyvä nimitys stressille, koska se ilmentää, ettei sitä aiheuta vain harmittavat ja vaivaavat asiat. Myös hyvien asioiden kasautuminen aiheuttaa kuormitusta. Kuormitus voi olla psyykkistä, fyysistä tai molempia yhtä aikaa. Pääasiassa fyysiseen kuormitukseen auttaa lepo ja psyykkiseen kuormitukseen mielen työskentely, mutta koska ihminen on kokonaisuus, nämä vaikuttavat myös toisiinsa.

 

Liika kuormitus voi johtaa ylikuormitukseen

 

Stressi nostaa toimintakykyä ja terävöittää mieltä. Liian pitkään jatkuessaan sen vaikutukset ovat monella tavalla haitallisia. Ylikuormitustilassa ihmisen psyykkinen ja fyysinen toimintakyky on alentunut ja voi jopa romahtaa. Sopiva kuormitus aiheuttaa väsymystä, josta toivutaan lepäämällä. Ylikuormitustilasta toipuminen vaatii pitkän ajan.

 

Palautuminen elvyttää kuormituksesta

 

Stressi ja palautuminen vuorottelevat ihmisen elämässä. On tärkeää, että erilaisen kuormituksen eli stressin vastavoimaksi on riittävä määrä palautumista.

Uni on tärkein palautumisen lähde. On myös tärkeää, että päiväaikana on palauttavia hetkiä, koska mikäli päiväaika on jatkuvasti kuormittavaa, myös unen laatu jää usein heikommaksi. Alla olevassa Firstbeat-mittauksen kuvassa näkyy päiväajan palauttavia hetkiä vihreinä alueina. Kuormituksen ja palautumisen tasapaino on tärkeää.

 

 

 

Päiväaikaista palautumista voidaan lisätä pitämällä taukoja, rauhoittumalla ja rentoutumalla.

 

 

Monet ihmiset voivat hyötyä palautumistietoisuuden lisäämisestä

 

Hyvä palautuminen lisää toimintakykyä, hyvinvointia ja elivoimaa. Palautumistietoisuudesta ja -taidoista voivat hyötyä mm:

 

  • Psyykkisesti tai fyysisesti kuormittavaa työtä tekevät
  • Stressioireista kärsivät
  • Ylikuormittuneet ja loppuunpalamisesta toipuvat
  • Vaikeassa elämäntilanteessa olevat (esimerkiksi parisuhdeongelmat)
  • Urheilijat ja tavoitteelliset kuntoilijat
  • Hyvinvointitaitojen harjoittajat

 

Harri Peltomaa

Psykoterapeutti

harri [at] fysiostudio.fi

 

Haluatko että otamme sinuun yhteyttä?

Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä